Tuesday 20 March 2012

Rumah Gadang Penuh Rahsia Adat



 Rumah gadang (bahasa Minangkabau: 'rumah besar') adalah rumah adat Minangkabau. Gaya seni bina, pembinaan, hiasan bahagian dalam dan luar, dan fungsi rumah mencerminkan kebudayaan dan nilai Minangkabau. Sebuah rumah gadang berkhidmat sebagai sebuah tempat tinggal, sebuah dewan untuk mesyuarat keluarga, dan untuk aktiviti-aktiviti upacara. Dengan masyarakat matrilineal Minangkabau,rumah gadang dimiliki oleh para wanita pada keluarga yang tinggal di situ - kemilikan adalah dikirimkan dari ibu ke anak perempuan.
 Rumah-rumah ada struktur lengkung bumbung yang dramatis dengan multi-tired, upswept gables. Tingkap bidai telah dibinakan ke dalam dinding dengan ukiran bunga dan banyak cat. Istilah rumah gadang biasanya merujukkan pada rumah komunal yang lebih besar, tempat tinggal berpisahan yang kecil mengongsikan banyak elemen-elemen gaya seni binanya. -wikipedia-

 Setiap elemen sebuah rumah gadang mempunyai makna berlambangnya, yang dirujukkan pada pertuturan adat dan aforisme. Elemen-elemen sebuah rumah gadang termasuk:
  • gonjong, struktur bumbung kelihatan tanduk
  • singkok, dinding bersegi tiga di bawah hunjung-hujung gonjong
  • pereng, shelf under the singkok
  • anjuang, anjung di hujung pada satu gaya rumah gadang
  • dindiang ari, dinding-dinding di ketinggian tepi
  • dindiang tapi, dinding-dinding di ketinggian di hadapan dan belakang
  • papan banyak, muka hadapan
  • papan sakapiang, sebuah rak atau middle band pada periphery rumah
  • salangko, ruang pemagaran dinding di bawah rumah yang telah dibinakan pada stilts

 Sesetengah symbolisms rumah, contohnya, berkenaan dengan gonjong mencapai ke tuhan, dan dindiang tapi, yang biasanya diperbuat dari plaited strips of bamboo, melambangkan kekuatan dan utiliti masyarakat yang telah ditubuhkan apabila individu-individu Minangkabau menjadi sebahagian dari masyarakat yang lebih besar daripada yang berdiri sendiri.
 Tiang-tiang ideal rumah gadang diaturkan pada lima row yang melarikan pelosok rumah. Row-row ini membahagikan bahagian dalam ke empat ruang yang panjang digelar lanjarLanjar di belakang rumah dibahagikan ke bilik tidur (ruang). Menurut adat, sebuah rumah gadang harus mempunyai sekurang-kurangnya lima ruang, dan bilangan yang ideal adalah sembilan. Lanjar yang lain digunakan sebagai kawasan umum, yang digelar labuah gajah (jalan gajah), untuk living dan peristiwa majlis.
 Sebilangan bangsal beras (rangkiang) ideally accompany sebuah rumah gadang, dengan setiapnya mempunyai nama dan fungsi lain. Rangkiang sitinjau lauik, mengandungi beras untuk keluarga, terutamanya untuk majlis adat. Rangkiang sitangka lapa mengandungi beras untuk dermaan ke orang kampung yang miskin dan untuk musim kebuluran di kampung. Rangkiang sibayau-bayau mengandungi beras untuk keperluan seharian untuk keluarga.

 Masyarakat Minangkabau biasanya menghias dengan dinding kayu, tiang, dan siling rumah gadang dengan motif kayu berukiran bas-relief yang mencerminkan dan melambangkan adat mereka. Motif-motifnya terdiri dari reka bentuk pelbagai bunga berasaskan pada suatu struktur geometri bawah yang sederhana. Motif-motif yang mirip pada tekstil tenunan songket Minangkabau, dengan warna-warna dianggap berasalnya dari brokedCina. Biasanya, motif-motif tidak menunjuk haiwan atau manusia dalam bentuk realistik, walaupun sesetengah mewakili haiwan, manusia, atau aktiviti atau kelakuan mereka. Motif-motif ini berasaskan pada konsep aesthetics Minangkabau, yang mana sebahagian dari pandangan Alam Minangkabau mereka yang jelasannya sentiasa berasas pada alam semula jadi. Suatu aforisme adat terkenal berkata, 'alam adalah guru kita'. 

 Sembilan puluh empat motif telah diperhatikan pada rumah gadang. Tiga puluh tujuhnya merujukkan pada bunga, seperti kaluak paku ('fern tendrils'), saluak laka ('rotan bertenun'), pucuak rabuang ('pucuk rabung'),kelapa areca-nut, dan lumuik hanyuik ('lumut hanyir'). Dua puluh lapan motif merujukkan pada bunga, sepertitupai tatagun ('tupai terkejut'), itiak pulang patang ('itik pulang petang') yang melambangkan kerja sama dan kepulangan pengembara, dan kumbang janti. Ketinggalan dua puluh sembilan motif merujukkan pada manusia dan kadang-kadang aktiviti-aktiviti atau kelakuan mereka, seperti rajo tigo (raja tiga), kambang manih(kembang manis, digunakan untuk menjelaskan seorang perempuan peramah) dan jalo takambang (jala terkembang). 

Dimuka rumah gadang didirikan pula tiga buah rangkiang yang masing- masing bernama : -


  • Ditengah-tengah Sitinjau Laut, 
  • Disebelah kiri Sidagang Lapar, 
  • Disebelah kanan Sibayau bayau.
 Kegunaan setiap lumbung itu adalah : Sibayau-bayau ; fungsinya sebagai Sosial, untuk penanti dagang lalu, menyongsong orang baru datang, menolong tamu dari jauh. Sitinjau laut ; untuk menenggang koroang dan kampung, melapangkan orang kesempitan. 
Sidagang lapa atau Sianggak lerok ; untuk dimakan anak kamanakan, persiapan rumah tangga. 



 Dalam cerita klasik Minang disebutkan : 
Rumah gadang sambilan ruang, sapuluah jo pandapuaran, sabaleh jo anjuang tinggi, panjang nan tidak panjang bana, salajang kudo balari, sakuat kuaran tabang, rangkiang tigo sajajaran nan satu sibayau-bayau, nan satu sitinjau laut nan sabuah sianggak lorek, . . . . . dan seterusnya. Inilah gambaran rumah gadang Puti Gondoriah di Tiku- Agam. 

Sudah jelas bahwa panjang rumah gadang seperti yang dilukiskan itu hanya kiasan saja. Memang ada rumah gadang yang panjangnya lebih dari seratus meter, terbagi atas puluhan petak dan setiap petak dihuni oleh satu keluarga. Rumah gadang seperti ini terdapat di Sulit air, dan rumah larik di Sungai Penuh- Kerinci, hanya tipenya berbeda. 

Bentuk atap rumah gadang dalam berbagai daerah di Minangkabau agak berbeda, ada yang dambin, bagai elang akan terbang, menancap kelangit, dan sebagainya. Tetapi bagian dalam hampir sama, ada yang beranjung, dan ada yang tidak. Malahan di Koto nan ampek, ada rumah gadang yang memakai tingkap peranginan dan kabarnya itulah rumah raja di zaman dahulu. Mungkin model rumah gadang inilah yang dibawa keturunan Minangkabau di Negeri Sembilan, yaitu Istana Seri Menanti. 

Bahagian yang sebelah keujung dinamai "Ujung" dan bila ditinggikan dinamakan "Anjung". Dua petak sebelah kehalaman sama tinggi saja lantainya dan bahagian yang ditengah ruangan yang memanjang dari ujung kepangkal dinamakan "Labuah kudo". Dibagian dinding sebelah belakang yang ditinggikan terdapat beberapa buah bilik yang berderet dari ujung sampai kepangkal. Bagian yang ditinggikan dinamai "bandua". 

Apabila dalam rumah gadang ada beberapa orang gadis, yang termuda akan mendapat tempat sebelah keujung, apabila seorang gadis telah menikah ia akan ditempatkan di bilik utama atau bilik paling ujung, bila gadis yang kedua menikah dia akan menempati bilik utama dan yang kawin pertama tadi akan pindah kebilik berikutnya, jika ada lagi gadis yang menikah maka yang pindah pertama akan pindah lagi kebilik selanjutnya begitulah seterusnya. Dan orang tua menempati bilik paling pangkal, dan kadang kala orang tua harus membuat tempat tidur atau bilik tambahan dibahagian dapur. 

Besar bilik biasanya cukup untuk sebuah ranjang dan berhias. Bilik disediakan untuk anak perempuan sedangkan anak laki-laki atau pemuda tidak tersedia bilik dirumah gadang dan biasanya mereka tidur disurau sambil memperdalam ilmu agama dan belajar bela diri atau silat. Kembali kepersoalan rumah gadang, dan pada umumnya sebuah rumah gadang penuh dengan ukiran dan setiap ukiran itu ada namanya, seperti Pucuk rebung, Akar Cina, naga, dan lain-lain.
 

Pelbagai rahsia kiasan terdapat di rumah gadang itu sendiri. Fikirkan pada zaman terdahulu telah wujud pelbagai kiasan bagi rujukan dan semangat manusia. Jika ingin mengetahui rahsia rumah gadang boleh la melawat Pusat Informasi Minangkabau, Padang Panjang.





No comments:

Post a Comment